التهاب نقطه ی ارتباط دیابت و افسردگی 

 8 ژوئن 2014- بر اساس نتایج تحقیق جدید توسط محققان کالج kingدرلندن، ارتباط دیابت وافسردگی به دلیل وجود سطح بالایی از التهاب دربیماران معرفی گردید. محققان دریافتند افرادیکه  هم به دیابت و هم به افسردگی مبتلا هستند در مقایسه با افرادیکه فقط به دیابت مبتلا می باشند میزان فاکتورهای التهابی در خونشان بیشتر است.

 این مطالعه  توسط موسسه ی  روانپزشکی کالج کینگ لندن بروی 1227 فردیکه به تازگی  دیابت نوع  2 در آنها تشخیص داده شده است، انجام شد. در میان افراد شرکت کننده کسانیکه  به افسردگی  مبتلا بودند  جوانتر و چاقتر بودند، همچنین این افراد به مشکلات  سیستم  گردش خون  و مشکلات  قلبی مبتلا بودند و میزان  بیشتری التهاب درخون آنها مشاهده  می شد.

دکتر Khalida Ismailمی گوید: پرسش ما این بود  که چرا افسردگی تا این حد بر مشکلات  افراد دیابتی. او می افزاید: دراین تحقیق یک توضیح بیولوژیکی احتمالی، التهاب بود که  سبب تحریک بروز تعدادی از بیماریها در بلند مدت  در این افراد می گردد.

 برای  این موضوع، محققان تفاوتهای بین شرکت کنندگان  از جمله سن، جنسیت، میزان چربی بدن  و استفاده از داروهای خاص را بررسی و آنالیز کردند. چندین شاخص التهابی با افسردگی ارتباط دارد بنابراین  چه ارتباطی می تواند بین التهاب  در بیماران مبتلا به افسردگی به دیابت  وجود داشته باشد؟

 دکتر  Ismailمی گوید: وجود التهاب با شدت کم اما پایدار سبب تخریب مغز، پانکراس و سیستم عروقی می شود.

محققان معتقدند درک ارتباط  بین افسردگی ودیابت کمی مشکل است. دکتر Anne Petersمی گوید: ابتلا به افسردگی می تواند بخشی به دلیل التهاب باشد اما ما نمی دانیم که کدامیک ابتدا بوجود می آید. در این تحقیق رابطه ی علی و معلولی این دو مشخص نشده است زیرا فعل وانفعالات بسیار پیچیده ای  در این میان  وجود دارد.

 با توجه به اظهارات  محققین  مرکز کنترل و پیشگیری  از بیماریها (CDC) شانس ابتلا به افسردگی در افراد مبتلا به دیابت دو برابر افراد غیر دیابتی است. در عین حال احتمال ابتلا به دیابت در افراد مبتلا به  افسردگی  نیز بیشتر است. برای روشن شدن علت ارتباط بین این دو هنوز نیاز به تحقیقات  بیشتری وجود دارد.به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها از هر دوازده نفر، یک نفر به دیابت مبتلا می باشد در حالیکه  از هر ده فرد بالغ یک نفر به افسردگی مبتلا است. هر دو این بیماریها با تغذیه ی صحیح و ورزش قابل درمان هستند. با ورزش، احساس فرد بهتر شده و مارکرهای التهابی  او بهبود می یابند. همه ی این مسائل مربوط به تأثیر شیوه ی زندگی  بر سلامت  افراد است. ما تنها  زنده ایم  اما زندگی نمی کنیم  بیش از حد  پشت میز کار می نشینم و در حقیقت  در قفس محبوس هستیم .

هم افسردگی و هم دیابت بطور همزمان  قابل درمان  هستند برخی از علایم  افسردگی  عبارتند از:  تحریک  پذیری،از دست دادن اشتها یا پرخوری، درد ، گرفتگی  عضلات و سردرد. بهتر است با دیدن  این علایم برای درمان آن اقدام  کنید.

 منبع:

www.medicaldaily.com/higher-inflammation-levels-may-be-link-between-depression-and-diabetes-287104